De Winkel
StAr
Slechthorendheid en audiciens
De
geregistreerde audicien is de deskundige bij uitstek voor het
aanmeten van hoortoestellen en het leveren van andere
audiologische hulpmiddelen. De geregistreerde audicien is ook
toegerust om objectief vast te stellen, of iemands gehoorverlies
zodanig is, dat er iets aan gedaan moet worden. Audiciens zijn
dan ook ‘zorgverleners': zij helpen slechthorenden bij hun
revalidatieproces.
Klanten mogen van de audiciens verwachten dat
het vaklieden zijn die professioneel te werk gaan. De Stichting
Audicienregister stelt hiervoor de norm en ziet hierop toe.
De Stichting Audicienregister.
De Stichting Audicienregister bewaakt de kwaliteit van de
vakopleiding tot audicien en zorgt voor bij- en nascholing. De
Stichting stelt de kwaliteitsmaatstaven op voor de
dienstverlening en de bedrijfsinrichting en controleert
audiciens en audicienbedrijven hierop.
In de Stichting Audicienregister werken vertegenwoordigers van
slechthorenden, kno-artsen, audiologen, zorgverzekeraars,
fabrikanten en importeurs van audiologische hulpmiddelen én
audiciens samen aan de verbetering en bewaking van de kwaliteit
van de dienstverlening door audiciens.
De Stichting Audicienregister houdt een register bij van
audiciens die
- de vakopleiding tot audicien hebben afgerond,
- hun bij- en nascholingsverplichtingen nakomen
- hun dienstverlening uitvoeren op basis van de
kwaliteitsvoorschriften die door de Stichting Audicienregister
zijn opgesteld.
Hoortoestelwinkels waarin wordt gewerkt volgens de
kwaliteitsnormen van de Stichting Audicienregister zijn voorzien
van het Keurmerk ‘Erkend Audicien'.
Dit Keurmerk biedt klanten een aantal zekerheden:
- de klant wordt geholpen door registeraudiciens,
- de dienstverlening is bijdetijds en wordt verricht volgens
objectieve kwaliteitsmaatstaven,
- de registeraudicien maakt gebruik van geijkte apparatuur en
gevalideerde werkmethoden,
- klanten kunnen kiezen uit een breed scala van hoortoestellen:
toestellen die geheel worden vergoed door de zorgverzekeraar en
de meest geavanceerde toestellen waarvoor een bijbetaling
noodzakelijk is,
- hoortoestellen worden eerst ‘op proef' verstrekt; pas als de
klant tevreden is volgt de aanschaf,
- bij klachten kan de klant een beroep doen op de Stichting
Audicienregister,
het audicienbedrijf wordt door de Stichting gecontroleerd;
bedrijven die niet voldoen aan de kwaliteitsnorm verliezen het
keurmerk.